Bagi peminat kucing, memelihara kucing ibarat satu terapi diri. Membelai dan mengusap kucing boleh jadi perkara yang cukup menyenangkan.

Sebab itu haiwan ini sering dilayan bagaikan anak sendiri. Namun, perkara yang sering menjadi masalah buat pemilik kucing apabila kucing mulai kencing merata.

Selain najis yang perlu dibersihkan, masalah ini menimbulkan bau kurang enak pada ruang kediaman. Agak sukar untuk menghilangkan bau hancing kencing kucing ini apatah lagi jika ia terkena pada sofa, permaidani, tilam mahupun dinding rumah.

Jom admin kongsikan cara mudah yang dimuat naik Ella Ahmad menerusi facebooknya.

Kencing/tahi kucing bersepah2 kat car porch..
Pernah tak jadi camni? Yg letak air merah dlm botol dh tak jalan..kucing skg dh sekolah..
Ok iols nk share ape yg iols buat supaya kucing2 ni x berak/kencing kat car porch..
P/s : resepi buat sendiri je pk logik akal.. resepi dlm setiap pic ye..jgn rsau simple nau2.

Caranya:
1. 7-10 titis cuka makan (pada firasat sis, bau dy masam so busuk so kucing tak berkenan nak kencing/berak kt tempat yg disembur tu)
2. 1/4 penutup pelembut kain (tak kisah laa brand ape sbb nak bg wangi ckit je, sbb kalau letak cuka je nt bau busuk, kalau letak pelembut kain ni wangi la ckit baunye..3. Air paip (agak2 laa sampai penuh bekas spray)
Bekas spray beli kat kedai eco je..

Ha dh isi sume bahan dlm ni goncang2 kan dah bley spray kat tempat mana yg kucing suka kencing/berak..alhamdulillah setakat ni car porch sis dh bebas bau kencing kucing..kalau tak, bukak je sliding door rse nk pengsan.. spray laa 2hr sekali..kalau rajin, s

Selain itu, ada beberapa cara lain untuk menghalang kucing kencing bersepah.

IKLAN

1. Serai

Bau dari serai adalah sejenis bau yang benar-benar tidak disukai oleh kucing. Anda boleh membeli beberapa produk berasaskan serai atau serai wangi dan semburkan di kawasan kucing sering kencing di dalam rumah. Boleh juga diletakkan sahaja di tempat yang strategik seperti di dalam bilik atau di dapur.

2. Guna Lada Hitam

Didihkan air dan masukkan 1 atau 2 sudu lada hitam ke dalamnya. Kemudian masukkan dalam botol penyembur dan sembur di tempat kucing sering kencing.

3. Belerang

Taburkan belerang di penjuru dinding. Sifat belerang yang panas dan berbau mengelakkan kucing kencing merata.

4. Cuka

Jika anda kucing baru saja kencing di satu tempat, segera bersihkannya.Gunakan kain bersih untuk mengelap air kencing hingga kering.

Setelah bersih, bilas dengan menggunakan sedikit air dan cuka. Cuka membantu menghilangkan bau yang tidak menyenangkan dan sangat berkesan menghilangkan bau dari air kencing kucing.

5. Toilet Traning

Sediakan kawasan yang berpasir untuk kucing seperti ‘Litter box’ dan latih haiwan ini untuk menggunakannya dengan kerap. Kebanyakan kucing mempunyai kebolehan belajar dengan cepat.

6. Kasi Kucing

Kasi atau pemandulan kucing boleh dilakukan seawal kucinng berumur 6 bulan. 90 peratus kucing yang dikasi akan berhenti kencing merata jika ia dilakukan lebih awal.

Selamat Mencuba!