Memang tidak dinafikan nak bina rumah tangga bahagia bukan mudah. Sudah tentu ada onak dan duri.

Ada pasangan yang dahulunya bahagia tapi disebabkan sikap yang mudah kesian kepada orang luar boleh menjadi cetusan kepada kemusnahan rumahtangga.

IKLAN

Begitulah perkongsian yang dipaparkan seorang doktor Pediatrik, Dr Redza Zainal dalam coretan berkongsi kisah benar seorang rakannya.

Beliau menasihat lelaki yang sudah bergelar suami, jangan mengamalkan sikap kesian kepada wanita lain selain daripada ibu atau isteri supaya dapat kekalkan kebahagian keluarga.

Ada seorang kawan lelaki saya ni kata dia kasihan dengan seorang wanita ni.
Terus tegak bulu roma saya. Meremang rasanya sampai ke tengkuk ni.
Dalam banyak-banyak rasa kasihan ni, jangan senang-senang rasa kasihan pada wanita selain dari isteri dan mak kita sendiri.
Kasihan dia kerja susah, kasihan dia duduk jauh, simpati dia ada masalah rumah tangga, simpati dia baru bercerai, kasihan dia anak yatim. Semua orang pun ada masalah hidup.
Kalau nak rasa kasihan pada wanita lain, fikir dulu kita ni dah cukup kasihankan isteri sendiri ke belum.
Dia buat kerja rumah, penat lelah dia, pengorbanan dia siang malam, ini yang patut kita sayang-sayangkan.
Hanya mak dan isteri kita saja yang layak dapat rasa kasihan dari seorang lelaki bernama suami ni.
Yang lain dari tu, kita simpan saja rasa kasihan tu. Dari rasa kasihan tu lah, timbul rasa suka yang tak sepatutnya. Asalnya nak tolong, lama-lama jadi lain.
Biarlah kawan-kawan perempuan yang bantu. Kita doakan pun dah lebih dari cukup.
Sumber: Redza Zainol
Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club