Risau Doktor Lelaki Sambut Kelahiran, Jangan Keliru Lagi, Ustaz Dr Zulkifli Al Bakri Jelaskan!

Share

Mana ada wanita yang mahukan seorang doktor lelaki untuk menyambut kelahiran anaknya. Malu! Itu perkataan yang menterjemahkan segala-galanya. Kalau boleh hendak dielakkan.

Isu doktor lelaki menyambut kelahiran anak sekaligus melihat aurat wanita lain bukanlah isu biasa yang harus diperkatakan. Namun masih ramai daripada kita yang keliru berkenaan isu ini. Tak kurang juga yang masih was-was walaupun ketika sudah berada di bilik bersalin.

Atas keprihatinan dan beberapa berkenaan kemusykilan ini, Mufti Wilayah Perseketuan, Ustaz Dr. Zulkifli Mohamad Al Bakri

terpanggil untuk berkongsi ilmu ini di twitternya. Ini yang harus wanita tahu.

Datuk, apakah hukum doktor lelaki menyambut kelahiran bayi?

Tidak dibenarkan di sisi Hukum Syarak bagi lelaki untuk melihat kepada aurat wanita ajnabi, melainkan terdapat hajah (keperluan) dan darurah (keperluan mendesak) untuknya. Antara bentuk pengecualian ialah rawatan al-fasdu (venesection, venipuncture, phlebotomy), berbekam…dan rawatan am. Ini kerana jika diharamkan akan mendatangkan haraj (kesukaran) sedangkan haraj dihilangkan oleh Syarak.

Justeru harus bagi lelaki merawat wanita dan wanita merawat lelaki, dengan syarat…

1. Jika wujud perawat yang muslim, maka tidak boleh digantikan.
2. Ditemani oleh mahram, suami atau wanita yang dipercayai.
3. Ketiadaan perawat wanita, atau perawat lelaki bagi pesakit lelaki.


4. Perawat boleh melihat kepada bahagian badan selama mana ada keperluan kepadanya.

“Bahawa Umm Salamah (isteri Nabi SAW) meminta izin darapada Rasulullah SAW untuk berbekam lalu Nabi meminta Abu Taibah untuk menjalankan rawatan bekam ke atas Umm Salamah.”

Berkata Jabir: “Aku kira bahawa Abu Taibah itu adalah saudara susuan Umm Salamah atau budak kecil yang belum baligh.” Hadis riwayat Muslim (2206)
Rujuk al-Mu`tamad fi al-Fiqh al-Syafie oleh Syeikh Muhammad al-Zuhaili (4/50); Fiqh al-Manhaji (1/126-127).

Berkata Syeikh Mulla Ali al-Qari Rahimahullah: “Telah dijelaskan oleh para ulama kita bahawa sekalipun bukan mahram, boleh untuk menjalankan rawatan bekam, fasdu, dan khitan.” Berkata al-Taibi Rahimahullah: …

“Dibenarkan bagi lelaki ajnabi untuk melihatkan pada sekalian tubuh wanita bagi tujuan darurat dan rawatan.” Rujuk Mirqah al-Mafatih ? (no. 3103)

Justeru, termasuklah dalam kategori rawatan ini ialah menyambut kelahiran kerana ia melibatkan nyawa ibu dan anak jua. Kami syorkan hendak semua dawabit atau syarat-syarat yang dinyatakan di atas hendaklah dipatuhi bagi memastikan ketenangan bagi pihak pesakit, hospital dan keluarga.

Sumber: Dr.Zulkifli Al Bakri