Idea menanam pokok jambu air sering menjadi pilihan utama untuk ditanam di laman rumah. Membayangkan bila berbuah, senang anak beranak boleh makan sepuasnya.

Dan jika lebat buahnya, dapat juga disedekahkan kepada jiran tetangga untuk berkongsi rezeki.

Jadi buat anda yang berkira-kira ingin menanam pokok jambu air ini, jom ketahui dulu tip dan petua untuk pastikan pokok ditanam rendang sahaja dan lebat buahnya.


salam dan selamat petang.. nak kongsi sikit ilmu kalau salah boleh tegur.. jambu saya ni tak pakai racun pon buah padat dan sedap, cara saya buat

masalah orang kita bila tanam jambu dia biar pokok besar2 pastu susah nak kutip sayang buah akan jadi busuk nk dapat baka yang cantik pon dah payah

IKLAN

1- kalau pokok dah lama tapi x berbuah cara dia korang boleh guna garam kasar sedikit cara tabur dia diri dekat batang pokok dan campak ke arah luar (sbb akar dh gerak jauh dari batang, sama jugak kalau cara kita bagi baja) garam tu tujuan dia tambah kan manis pada buah org dulu2 kan ada cakap (sblom kau hidup aku dulu dh mkn garam ) jangan korang tabur gula pulak sebab nak bagi manis hahahaha

 

2- pokok jangan bagi terlalu tinggi cantas bahagian atas kalau boleh tinggi bawah 10 kaki senang nak kutip hasil dan senang kita nak balut

3- masa buah berputik rasa2 dh besar dlm 20sen tu dh blh balut buah guna plastik n surat kabar pasti kn gunting kiri n kanan supaya air hujan x bertakung

4- tujuan kita balut tu supaya lalat buah x serang (buah x cacat & rosak ) kalau sblom balut tu ada dot2 hitam tu blh la buang awal2 pilih yg cntik2 je

5- masa korang kutip hasil tu kalau boleh buah yang ada busuk tu yang jatuh bawah-bawah dahan tu sebaiknye korang sapu (bakar atau buang jauh ) bagi kosong bawah pokok tu sebab buah yang busuk tu ada fangus jadi ulat tu akan merebak cari akar jambu sebab tu elok kene bersih kan supaya pokok boleh tahan lama..

6- buang sedikit daun supaya ada udara boleh masuk.. banyak sangat daun nanti buah kurang (gila daun) hehe

sekian terima kasih good luck

Sumber : Iffah Effah