
Kamatian itu pasti, itu semua kita maklum. Pun begitu, jarang sekali antara suami isteri membincangkan persiapan melalui detik itu agar yang ditinggalkan tidak berasa kesempitan kewangan umpamanya.
Ini sebagaimana apa yang dikongsikan oleh Cikgu Tg ini. Nak tahu lanjut, jom semak perkongsian bermanfaat ini.
“Sayang kena hafal Password Maybank2U Abang ni,” pesan Cikgu Tg lembut dalam kereta semasa perjalanan pulang ke Port Dickson dari kampung halaman semalam.
“Kalau abang meninggal nanti, perkara pertama Sayang kena buat sebelum menangis adalah keluarkan sebanyak mungkin limit harian abang,” tambah Cikgu Tg.
“Iya insyaAllah bang,” jawapannya bersahaja, mungkin memikirkan benarnya kata-kata Cikgu Tg ini tetapi berat untuk difikirkan.
“Sayang faham kalau meninggal nanti semua akaun bank, KWSP, Tabung Haji, ASB dan semua institusi kewangan yang ada akan freeze,” semestinya dia arif, semasa di USIM dulu dia mengambil jurusan Financial Math dan belajar tentang Muamalat dan Takaful ini.
“Pernah terjadi satu kes, arwah suami seorang isteri ini meninggal, si isteri dapat keluarkan setiap hari RM5,000 selama 3 hari berturut-turut sebelum akaun bank itu freeze. Alhamdulillah sekurang-kurangnya si isteri ini telah punyai RM15,000 dalam tangan untuk urusan pengebumian, langsaikan hutang-hutang arwah dan diagihkan secara faraid duit lebihan itu sebagai harta pusaka kepada yang berhak.
“Ada jugalah dapat duit sedikit sebelum menunggu DUIT HIBAH TAKAFUL RM100,000 yang ditinggalkan oleh arwah suami beliau diserahkan 4 bulan selepas itu,” Cikgu Tg memberikan contoh agar si dia ini betul-betul memahami apa yang Cikgu Tg ingin sampaikan.
Bicara ini adalah kisah benar semalam, kami berbincang dalam nada bersahaja namun betul-betul mengambil serius tentang hal ini.
Buat para isteri di luar sana, berapa ramai dikalangan kalian mengetahui ID dan PASSWORD akaun bank suami kalian? Jika belum, bincangkanlah tentang hal ini.
Hal tentang masa depan bukan setakat bincang anak-anak akan datang nak sekolah di mana? Raya tahun ini nak pakai baju warna apa? Hujung minggu nanti nak beli barang dapur berapa bajetnya?
Hal tentang PENINGGALAN perlu difikirkan sama, saat Allah masih lagi beri peluang kita tidur atas katil bersama. Kerana apabila kita dijemput Ilahi, sangat berbeza mereka yang punyai PERANCANGAN dan mereka yang tiada langsung PERBINCANGAN.
Ramai yang terkejut tidak terkata dan terus buntu tidak tahu ingin buat apa jika sewaktu hayat ini tidak pernah mereka berbicara tentang KEMATIAN. Walhal ia adalah suatu KEPASTIAN.
Fikirkan teman-teman, telah ramai kawan-kawan kita pergi pada usia sebaya kita. Kita tidak terkecuali, suatu hari nanti pasti akan mengadapNya jua.
Mengingat Untuk Sama-sama Beringat
– Cikgu Tg –
Calon Jenazah
Anak, Suami dan Ayah Kepada 3 Orang Anak Kecil.
Sumber : Cikgu Tg Abdul Ghafar
Berpantang Maut Sebelum Ajal. Peluang Hidup 50-50, Bekas Pesakit Covid-19 Kongsi Cerita Tragis.

Peluang hidup dikatakan 50-50 dan koma selama enam hari. Itulah kisah tragis yang dialami oleh seorang ibu yang disahkan positif Covid-19 suatu ketika dulu. Namun semua itu tinggal memori untuk dikenang seumur hidup. Beliau kini telah kembali sihat dan menjalani kehidupan bahagia bersama keluarga.
Menerusi facebooknya beliau berkongsi cerita ketika disahkan dijangkiti virus bahaya itu.
IKUTI PERKONGSIAN INI
DIARY BEKAS PESAKIT COVID-19
Ramai yg bertanya BILA DI MANA dan BAGAIMANA kami dijangkiti virus si corona yg ditakuti oleh semua org di dunia hari ini.Sy tiada jawapan utk semua soalan itu..
Semuanya bermula pd 10/3.. sy mengadu kpd kakak (ank perempuan sy) tekak sy tidak selesa.. apa jua yg sy mkn tidak dpt merasa..tak boleh menilai mknn..x da rasa.. sy x dpt merasa manis masin @ tawar. Semua mknn rasa hambar..
18/3 sy dmm di sblh mlm (sy anggap ini biasa bg pesakit SLE selalu dmm sblh mlm) dan sy mengalami kesukaran bernafas n sakit tekak.
RED ZONE
Pd 19/3 pagi sy msh dmm dan anak bergegas menghantar saya ke hospital. Sy ke hospital dgn ditemani hakim (ank sy) dan kakak. Suami sy tidak dpt hantar kerana dia juga tidak berapa sihat..selepas tiba di hospital sy diperiksa dgn terperinci di bahagian saringan dan mengesyaki mengalami demam denggi tetapi keadaan pernafasan sy tidak stabil & terus dihantar ke red zone bahagian decon unit kecemasan & trauma pd jam 12 tghari kerana suspek covid-19. Bdn sy berpeluh2 luarbiasa dan sesak nafas, sy muntah2 sehingga lembek di situ lalu sy di beri bantuan oxygen yg semakin berkurangan di dlm bdn. Sy tidak tahu apa yg berlaku.
Kemudian sy hanya mendengar Dr berkata puan rehat ya… kami nk intubate puan & tidurkan puan. Dan slps mendengar kata2 itu sy sudah tidak sedar. Menurut kakak selepas maghrib sy telah fully intubated dan anak2 sy balik ke rumah hanya selepas sy ditolak dari red zone ke bilik isolasi ICU jam 2 pagi pada 20/3.
Menurut kakak, keadaan sy kritikal..
21/3, Dr off sedation kerana bdn sy memberi respons ketika disuction membuang kahak, rupa2nya si corona cuba merobek paru2 sy dan mungkin dia telah menumpang lbh awal di tubuh bdn sy tanpa sy ketahui. Keadaan ketika itu 50:50.
Dan pd hari ini juga sy disahkan positive covid-19 (stage 5). Virus yg amat ditakuti org diseluruh dunia itu ada didlm tubuh sy. Maka sy menjd patient pertama positive covid-19 di icu HEBHK ini.
Kakak hampir pengsan ketika mendpt panggilan mengenai berita ini dan semua ahli keluarga menjd sgt sedih ketika itu apabila sy disahkan positive , pihak hosp telah menelefon kakak supaya semua ahli keluarga di rumah hadir utk ujian saringan. Maka kesemuanya (kakak bersama suami & ank mereka berusia 3 thn,suami sy ,ank lelaki sy & seorg ank saudara perempuan yg kebetulan sedang bercuti di kluang) hadir ke hospital pd 9 mlm dan saringan berakhir jam 4 pg(22/3)
23/3 jam 3pm, kakak mendpt panggilan telefon dari pejabat kesihatan kluang supaya bersiap sedia utk dijemput oleh ambulance ke hospital kerana keputusan dia positive.
Pd mlm pula keputusan suami sy juga positive dan sekali lg ambulance dtg menjemputnya.
Keputusan bagi yg lain2 adalah negative dan mereka hanya perlu kuarantin di rumah. Alhamdulillah.
Pd mlm itu juga unit kebersihan pejabat kesihatan kluang dtg mensteril n disinfeksi seluruh kwsn luar dan setiap ruang didlm rumah.
Akhirnya kakak & suami sy ditptkn di wad yg sama wad 8A hosp kluang.. maka bermulalah episod mereka sbg pesakit covid-19.. Pd mulanya mereka akan dihantar ke pusat covid-19 permai JB tetapi memandangkan hosp kluang telah dijadikan pusat covid-19 dan saya pula berada di bilik isolasi ICU maka kami ditptkn bersama di HEBHK.
Keadaan sy stabil (info dr kwn2 kakak) keajaiban berlaku dan dgn ketentuan Nya.. kun fa ya kun…sy tersedar lbh awal dr waktu yg ditetapkn oleh Dr.
Pd 24/3 sy tersedak & bdn sy memberi respons utk sedar dan bernafas sendiri , tiub didlm mulut dan bdn sy dikeluarkan dan segala wayar yg melengkar di tanggalkn. Disblh ptgnya sy fully extubated, Dr memasang venturi mask utk membantu sy bernafas. Ini bermakna sy hanya koma selama 6 hari sahaja. Allah swt telah memberi pinjam kekuatan kpd sy. syukur kehadratNya..sesungguhnya Engkau lah tuhan bg segala dzat..
Walaupun sy dah fully extubated sy masih lg di ICU, terlantar letih dan separuh sedar tetapi waktu ini sy telah dpt mendgr alunan bacaan alquran yg dipasang di dlm wad ICU dan suara2 jururawat & Dr yg memberi semangat..
Dr juga telah meleraikan segala ikatan di tgn n kaki saya.
Menurut kwn kakak, ketika jururawat memberitahu kakak dan suami juga dlm wad… didlm keadaan separuh sedar sy menangis.
Pd 27/3 Dr telah menggantikan bantuan oksigen saya kepada nasal prong, walaupun msh lg separuh sedar sy telah dapat membuka mata.
9 hari di wad ICU.
WAD BIASA
Akhirnya pd tghari hari ke10,
28/3 sy ditolak ke wad biasa wad 6A.
Apabila kakak mendpt berita sy berada di wad 6A..pd ptg hari yg sama dia mohon dipindahkan dr wad 8A ke 6A utk membantu menjaga saya.. keadaan dia sgt baik, symptoms covid kakak hanyalah batuk yg ringan & dry mouth (class 2). Jadi dia dpt meringankan masalah sy kerana ketika itu tiub urin msh terpasang dan sy msh lg memakai diaper keadaan sy masih lagi separuh sedar & mamai sehingga sy cuba menarik segala tiub yg msh ada di badan ketika itu.
Fikiran sy juga terganggu seolah2 msh trauma dgn apa yg tlh terjadi.menurut kakak sy berckp perkara2 pelik dan pertuturan sy sukar utk difahami.
Aturan Allah sgt menakjubkn.. apabila tiba di wad biasa Dia permudahkan urusan sy.. kakak byk membantu menguruskan diri saya.. dari separuh sedar sehingga sy benar2 sedar.
Walaupun keadaan msh lemah dgn bantuan oxygen melalui nasal prong, sy mula bersolat duduk di atas katil .
Progress diri sy sgt cpt.. sy yakin Allah bersama sy..
30/3 sy tidak lg menggunakan tiub makan & urin… Dan sy bole bgn utk ke tandas menggunakan kerusi roda & bersolat duduk di kerusi dgn bantuan kakak, sy juga dpt mandi di bilik air dengan menggunakan kerusi roda.. .
Sepanjang di wad biasa saya telah menjalani proses rehab bersama kakak (kakak seorang fisioterapi), dia telah mengajar saya senaman pernafasan di mana ianya membantu hampir 80% keadaan respiratory sy, senaman di atas katil untuk menguatkan pinggang dan kaki, duduk berdiri serta berjalan. Allahuakbar..Allah maha besar.. sy belajar berjln & bertutur semula.. pertuturan sy tidak lancar dan suara sy tidak kuat spt biasa.. sy kena kuatkan diri n time for me to build up my antibody to fight the virus.. sy perlu kuatkn paru2 jika sy x kuat mcmana nk mlwn si corona yg mengganas sementelah sy merupakan pesakit SLE .. sy yakin dgn bantuan Allah sy pasti boleh..zikrullah sentiasa bsh dibibir sy .
Pd 31/3 kakak membuat saringan @ swab test yg ke2.. sy tidak mahu manjakan diri sy lg dgn bantuan dia. sy belajar berjln dgn bantuan kakak sehinggalah sy bole berjln sendiri perlahan2 tanpa bantuan. Sy membuat latihan suara kerana pertuturan sy msh tersangkut2 dan x lancar dan mencungap2 ketika berckp. Muka dan badan sy juga msh bengkak.
1/4 Astaghfirullah alazim aladzi laaillaaha illa huwalhayul qayummu wa atubuu ilaih( aku mohon keampunan kpd Allah yg maha agung,tiada tuhan selain Dia yang maha hidup dan memelihara kehidupan dan aku bertaubat kpd Nya).
Hari ini tiub oxygen (nasal prong)sy pula ditanggalkn.. Alhamdulillah sy dpt bernafas bebas sendiri.. sy dan suami berhubung melalui video call setiap hari.. saling memberi kabar masing2..suami sy semakin sihat,batuknya telah berkurangan (class 3). Hari ini Sy mula mendpt simptom ke 3 iaitu batuk n selsema.
2/4 Allahuma inni aauzubika minal barosi wal jununi walhuzami wamin sayilasqami (Ya Allah aku berlindung dgn Mu dari penyakit sopak gila kusta dan penyakit2 yg buruk)
Sy msh lg di wad.. harini sy mengurus diri sy sendiri tanpa bantuan kakak. Dia hanya memerhati dr jauh..sy msh ada teman utk berbual2.
Pd hari ini juga sy mula menulis diari ini , (catatan di ICU berdasarkan nota yg ditulis oleh kakak n nota Dr didlm discharged notes)
3/4 Alhamdulillah.. kami mendpt khabar gembira keputusan swab kakak negatif,dia telah bebas dr si corona.. keberkatan hari jumaat.. walaupun berita gembira sy berasa sgt sayu kerana kakak tidak bole tinggal bersama sy lg disini. Terima kasih kakak jg ibu spjg bersama di wad.. semoga urusan kakak n keluarga terus dipermudahkan Allah swt.ibu syg kakak lillahitaala..Luka2 didalam mulut masih lg pedih & kebas.
4/4 Allahumasalli ala sayidina muhammad wa’ala alihi wassabihi wasalim ..
Walaupun didlm kesukaran sy berjaya mengurus diri sendiri … jiran2 di dlm wad yg senasib sentiasa ingin membantu tp sy menolak dgn baik. Kakak terus menyambung kuarantinnya dirumah selama14 hari lg..dia terpaksa mengurung diri didlm bilik berasingan dgn suami n ank dia.
5/4 Bismillahiladzi laayadhurru ma’asmihi syaiun fil ardhi walafissamaii wahuas sammiula’liim (Dgn nama Allah yg namanya tidak ada yg membahayakan,samada dibumi mahupun dilangit, Dia maha mendengar lg mengetahui).
Sy meneruskn kehidupan sy di wad dipantau jururawat2 dan Doctor2 yg baik hati n prihatin. Sy berasa diri bertambah baik. Exercise pernafasan untuk menguatkan paru2 diteruskan. Sy membuat latihan mengeluarkan suara dgn membaca alquran spjg berada disini.
6/4 hari ke 19 sy di hosp.Tiada aktiviti lain sepanjang di wad selain menambah masa ‘Me time’ bersama Allah swt ..dimulai dgn solat fajr dan solat subuh ishrak..berzikir slps solat mengaji… Dan keindahan hari ini terus disambung dgn bacaan alquran hingga membawa ke waktu solat dhuha taubat n hajat. Disblh ptg masa byk diisi dgn latihan pernafasan dan kekuatan tangan. Luka2 di dlm mulut n bibir juga beransur pulih.
Sy bersyukur sangat msh mampu bernafas di bumi Allah..
Allah memberi byk masa n peluang memperbaiki diri dan mendekat diri kpd Nya..Alhamdulillah.
7/4 Laillhailaanta subhanaka inni kuntu minazzalimin (tiada tuhan melainkan engkau(ya Allah)!Maha suci Engkau, sesungguhnya aku adalah dari pada org2 yg menganiya diri sendiri)
Kalimah yg sering bermain dibibir x kira waktu. Sy n suami msh lg di wad masing2. Suami sy msh menunggu keputusan swab yg telah dibuat beberapa hari yg lps. Sy? Alhamdulillah kekuatan bdn sy meningkat 80%..suara sy msh sama..msh belum kuat spt biasa.
Pd pagi ini juga Dr mengambil sample(swab) yg ke2.. harapan menggunong agar ujian ini negative. Pd sblh mlmnya suami sy dipindahkn dr wad 8A ke 8B. Keputusan saringan ke2 dia msh positive.
Pd hari ini juga diet sy berubah dari bubur kpd nasi.. Alhamdulillah syukur atas nikmatnya.
8/4 inna robbi ala kulisyaiin hafeez (sesungguhnya Allah itu maha memelihara)
Engkau berikanlah kesembuhan kpd kami. Engkau ambillah si corona ini jauh2 dr kami.. Berikanlah kami kesihatan yg baik spt sediakala.. aamiin..tiada sebarang perubahan hari ini.. batuk n mulut msh lg kebas akibat extubated aritu.
Pd hari ini suami sy mengadu kehilangan deria bau (simptom ke2)dia.
9/4 Aauzubikalimatillahi tammatti min syarimahalak.(aku berlindung dgn kalimah2 Allah yg sempurna dari kejahatan makhluknya)
Routine hari ini tiada perubahan..solat dhuha taubat dan aktiviti membaca alquran sbg latihan mendpt suara.
BEBAS COVID-19
Berkat hari nisfu syaaban, Dr dtg dgn membawa berita gembira.. keputusan swab sy adalah negative.. subahanallah Allahuakbar.. Alhamdulillah saya dapat pulang ke rumah hari ini dan menyambung kuarantin dirumah. Sy dah bebas dr si corona. Alhamdulillah syukur syukur syukur yg amat sgt..
Pd 14/4 suami sy disahkan negative covid-19.. dgn SOP br suami sy tidak dibenarkan balik dan terpaksa meneruskan kuarantin nya di hospital.. Alhamdulillah..Terima ksh ya robb
Akhirnya suami sy dibenarkan pulang pd 29/4 setelah 38 hari berada di wad dan menyambung kuarantin 14 hari lagi di rumah.. syukur pd mu ya Allah akhirnya kami berkumpul semuladan in sha allah dpt bersama2 menyambut hari raya.
‘maka yang mana satu nikmat tuhan kamu yg hendak kamu dustakan (surah alrahman :13).. syukur kehadratNya.
Sepanjang 22 hari berada di hosp, saya belajar menjadi seorang yg sgt positive,sy x pernah memikirkan perkara2 yg mengganggu fikiran dan sy buang segala rasa sedih kerana sy sgt yakin Allah swt bersama2 dgn sy.Doa adalah senjata sy setiap hari didlm melalui saat2 sukar ini. Sy juga belajar menjadi seorang yg sabar memandangkan persekitaran dlm wad yg panas, kipas @ air cond tidak boleh dibuka dan tiada langsir yg menutupi tingkap agar virus tidak tersebar di dalam wad.
Alhamdulillah syukur ke hadratnya. Dari lubuk hati yg plg dlm sy mengucapkan terima ksh yg tidak terhingga kpd semua sahabat handai, pelajar2 kami n saudara mara yg tidak jemu2 mendoakan kami , mengirim zikir n doa, membaca yassin & melakukan solat hajat buat kami sekeluarga.Hanya Allah swt yg dpt membalas semua kebaikan dan semoga anda semua di limpahi dgn rahmat Allah jua.
SYUKUR ANAK PANDAI BERDIKARI
Sy berasa berlapang dada kerana Ank2 yg ditinggalkan belajar survival tanpa ibu n ayah dirumah.. mereka membersihkan rumah bergilir memasak n mengurus diri sendiri..penat memasak mereka membeli secara online..mereka juga terpaksa kuarantinkn diri mereka spjg pkp.. dan terima ksh tidak terhingga kpd pejabat pegawai daerah kluang yg perihatin menghantar bekalan mknn utk mereka yg ditinggalkn dirumah.. sy tidak putus2 berdoa agar ank2 n keluarga sy dijauhkan dr virus ini, selamat didlm perlindungan Allah dan dipermudahkan urusan mereka.. robbi yassir walatuasir robbi tamim bil khair…aamiin
RAMAI YANG PRIHATIN
Sepanjang berada di wad..ramai yg prihatin & bersedekah. sumbangan tidak putus2 setiap hari..ada saja pihak yg menghulurkn bantuan mknn air mineral air kotak susu kotak burger biskut nasi lemak mihun sejadah buah buahan dan bermcm lg kpd pesakit covid-19 di wad 6A pusat covid-19 kluang (HEBHK). Semoga segala kebaikan2 berpulang semula kpd semua penderma dan penyumbang dan terus dimewahkan rezeki dgn kesihatan yg baik.
Sy berasa amat bersyukur walaupun sy dipilih merasai saat getir ini seketika, pada lg patient covid-19 yg bersama2 dgn sy spjg di wad ini yg lbh kritikal dr sy dgn dugaan yg lbh hebat..sakit yg lbh teruk dan kehilangan ahli keluarga sekelip mata.
Sy amat redho dgn ujian ini dan terima ksh kpd Allah.. Engkau yg menyedarkan aku yg sering alpa sebagai hambaMu. Semoga sy dan keluarga terus di dlm peliharaan, lindungan n ksh syg Allah swtv
Ucapan terima kasih yg tidak terhingga kpd semua staff ICU dan staff wad 6A,8A n 8B HEBHK yg sgt cemerlang & berdedikasi dalam merawat serta menjaga pesakit. Tidak lupa juga kpd semua frontliners di hosp kluang & di mana jua mereka berada. Semoga mereka terus diberi kesabaran yg tinggi,dimewahkan rezeki dan dilindungi Allah swt setiap waktu.
Sy juga mendoakan semua pesakit covid-19 dan semua rakyat Malaysia bebas dari virus corona.
Kini yg berlegar diminda bagaimana penerimaan rakan taulan, saudaramara dan org sekeliling terhadap kami yg pernah menjd pesakit covid-19 walaupun telah bebas dari virus corona, virus yg digeruni dan telah menggegarkn dunia dgn kematian yg ramai.. wallahualam
Terima kasih kerana sudi membaca catatan yg agak pjg ini hingga ke noktah terakhir.
SELAMAT HARI RAYAMAAF ZAHIR BATIN
Sumber: Hanizah Abdul Karim
Info Penting! 20 Perkara Tentang Kanak-Kanak Disleksia. Salah Satunya Mempunyai Tahap Kepintaran Tinggi

Disleksia bukannya satu penyakit, tetapi merupakan salah satu gangguan dalam pembelajaran yang biasanya dialami oleh kanak-kanak. Lazimnya, masalah pembelajaran yang dihadapi adalah seperti membaca, menulis, mengeja, dan kemahiran mengira.
Nak tahu lebih lanjut mengenai dyslexia ini ikuti penjelasan lengkap Jurulatih Pembangunan Diri, Minhaj Suhaimi moga menjadi manfaat bersama.
DISLEKSIA merupakan satu perkataan yang amat dibimbangi oleh kebanyakan ibu bapa apabila dikaitkan dengan anak. Mereka mengetahui bahawa anak mereka akan menghadapi kesukaran-kesukaran sepanjang persekolahan dan dalam kehidupan. Tiada ubat yang boleh ‘menyembuhkan’ disleksia kerana ia bukan suatu penyakit. Neurobiologi otak disleksia kekal sepanjang hayat, sama seperti ADHD dan autisme.
Berikut adalah 20 Perkara Tentang Kanak-Kanak/Individu Disleksia:
1. CARA MEREKA MEMBACA BERBEZA
Cara otak disleksia memahami bahasa tidak sama seperti otak normal. Otak kita perlu menterjemah simbol-simbol yang dilihat di dalam buku (contoh) kepada bunyi. Kemudian, bunyi-bunyi tersebut digabungkan menjadi perkataan-perkataan yang mempunyai makna. Bahagian-bahagian otak disleksia yang terlibat dalam proses tersebut tidak berkembang sepenuhnya. Jadi, bahagian-bahagian otak yang lain perlu digunakan untuk membantu proses tersebut. Program pembacaan khas yang berdasarkan kajian dan melibatkan sensori serta buku-buku audio boleh membantu meningkatkan keupayaan membaca kanak-kanak disleksia.
2. LEBIH BANYAK MEMBACA TIDAK DAPAT MENGATASI DISLEKSIA
Mereka yang tidak faham tentang disleksia (termasuk sesetengah guru) berpendapat sekiranya ibu bapa lebih banyak membaca kepada anak-anak dan sekiranya kanak-kanak dipaksa membaca lebih banyak di awal usia, disleksia akan dapat diatasi. Tetapi hakikatnya ialah ia tidak membantu kanak-kanak disleksia untuk membaca dengan lebih baik walaupun aktiviti pembacaan tersebut mempunyai banyak kelebihan (contohnya dapat meningkatkan pengetahuan, pendedahan, rangsangan imaginasi). Memaksa mereka untuk lebih banyak membaca secara tradisional hanya menimbulkan kekecewaan, perasaan marah dan isu tingkah laku. Paksaan sedemikian sama seperti memaksa individu dewasa pergi ke tempat kerja setiap hari tetapi tidak dapat melaksanakan tugasan kerana tidak pernah diberi latihan kemahiran untuk melaksanakan tugasan tersebut. Berapa lamakah individu tersebut mampu bertahan?
3. MEREKA BUKAN PEMALAS
Kanak-kanak disleksia yang tidak didiagnos selalu dilabel sebagai pemalas di sekolah dan di rumah. Walaubagaimanapun, adalah diingatkan bahawa:
• Mereka mungkin tidak mendengar keseluruhan arahan-arahan yang diberi dalam satu masa yang sama. Semasa arahan kedua dan ketiga diberikan, otak mereka masih lagi memproses arahan yang pertama.
• Di sekolah, semasa aktiviti pembacaan di dalam kelas, mereka masih menyahkod ayat pertama sedangkan rakan-rakan yang lain telah sampai ke ayat yang ke-5 atau ke-6.
• Mereka mengambil masa yang lebih lama untuk menyiapkan latihan dan ujian. Motivasi dan tumpuan mereka dalam menyiapkan sesuatu tugasan terganggu apabila keletihan (otak). Mereka perlukan masa-masa rehat.
4. MEREKA MEMERLUKAN TUNJUK AJAR KHAS (TUTORING)
Sekiranya kanak-kanak disleksia mendapat tunjuk ajar khas yang efektif dan berterusan, otak mereka akan mengalami perubahan (dipanggil “neuroplasticity”) dan laluan-laluan saraf otak akan berhubung semula (“rewires”) bagi meningkatkan kemahiran membaca. Tunjuk ajar dalam membaca, menulis dan menjawab ujian mesti diteruskan bagi membantu murid/pelajar disleksia menghadapi penulisan esei/karangan, kerja kursus dan ujian/peperiksaan seragam. Dengan bantuan dan kepakaran seseorang tutor, murid/pelajar disleksia boleh menjawab sebarang soalan peperiksaan dengan baik.
5. MEREKA TIDAK ‘MELIHAT’ DUNIA INI SECARA TERBALIK
Ya, kanak-kanak disleksia kerap menulis huruf dan perkataan terbalik, tetapi itu adalah disebabkan perkataan dan huruf yang dicetak/dipaparkan kelihatan berbeza kepada mereka. Individu disleksia biasanya melihat sesuatu perkara secara holistik (menyeluruh), berbanding secara terperinci. Mereka juga mempunyai kebolehan melihat apa yang ‘tidak kena’ pada tempatnya. Carol Grieder, ahli biologi molekul yang mempunyai disleksia memenangi Nobel Prize dalam bidang perubatan pada tahun 2009 kerana beliau menemui sesuatu yang sepatutnya tiada dalam molekul DNA semasa meneliti menerusi mikroskop. Apa yang beliau temui ialah enzim yang baru dan amat penting dalam kajian kanser dan penuaan. Dalam kes ini, otak disleksia beliau merupakan ‘hadiah’ yang indah kepada dunia.
6. MEREKA MEMERLUKAN “BACAAN PENDENGARAN/AUDIO”
Terma ini biasa digunakan oleh aktivis disleksia yang merujuk kepada buku audio. Kebaikan yang ketara melalui penggunaan buku audio ialah murid/pelajar disleksia dapat menyaingi rakan-rakan sekelas dalam memahami keseluruhan isi kandungan sesebuah buku. Mereka juga boleh membuat kajian dan ulasan buku. Kebaikan yang lain ialah dapat meningkatkan perbendaharaan kata dan kebolehan ‘mendengar’ tatabahasa yang bagus.
7. MEREKA MEMERLUKAN AKOMODASI DI SEKOLAH
Antara kemudahan-kemudahan yang sangat membantu ialah tambahan masa untuk menyiapkan tugasan dan semasa menduduki ujian/peperiksaan, pengubahsuaian tugasan yang mengikut kemampuan mereka dan khidmat pembaca soalan (atau yang terbaik ialah ujian/peperiksaan secara lisan).
8. MEREKA BOLEH TIDAK TERURUS
Kegagalan individu disleksia untuk menumpukan perhatian secara terperinci telah menyebabkan ketidak terurus di sekolah dan rumah. Bilik mereka di rumah mungkin sangat berselerak dan membersihkannya adalah agak mencabar. Semasa usia kanak-kanak, ibu bapa boleh mendidik mereka mengemas bilik dengan menunjukkan langkah demi langkah. Apabila meningkat usia, mereka biasanya menghadapi kesulitan dalam menyusun dan mengurus masa. Mereka mungkin memerlukan alat bantuan seperti penggera masa di telefon bimbit, carta/jadual bergambar dan sebagainya.
9. MEREKA RASA TIDAK PANDAI
Kanak-kanak disleksia menyedari bahawa rakan-rakan sekelas mereka dapat membaca dengan lebih baik, dapat menyiapkan tugasan dalam masa yang ditetapkan dan tak mengambil masa yang panjang untuk mempelajari sesuatu perkara. Lama-kelamaan, ini akan memberi kesan negatif kepada keyakinan diri dan menyebabkan mereka menarik diri atau menjadi pasif. Para guru perlu memanfaatkan kekuatan dan minat mereka, serta menonjolkan mereka di dalam kelas. Ibu bapa pula hendaklah mempromosikan kekuatan dan bakat anak mereka dengan aktiviti-aktiviti luar selain akademik. Bidang seni, muzik, sukan, rekacipta, binaan dan sains adalah kekuatan tipikal bagi individu disleksia. Memperoleh kejayaan dan penghargaan/pengiktirafan terhadap kejayaan yang dicapai adalah sangat penting bagi kebahagiaan dan produktiviti individu disleksia.
10. MEREKA PERLU BERSOSIAL
Apabila perasaan negatif menguasai diri, mereka akan mula berhenti melibatkan diri dalam aktiviti sosial atau mencari rakan baru. Adalah amat penting ibu bapa kepada kanak-kanak disleksia mengambil langkah yang proaktif terhadap sosialisasi. Ini termasuklah menyertai kumpulan sokongan atau kelab tertentu, di mana terdapat banyak peluang untuk mereka terlibat dalam aktiviti-aktiviti tertentu, atau menyertai aktiviti bersukan. Mereka yang lebih dewasa perlu digalakkan untuk terlibat dalam aktiviti-aktiviti yang dapat menyokong dan mengukuhkan kekuatan atau bakat mereka. Bagi remaja dewasa, membuat kerja “part-time” adalah sesuatu yang sangat bagus.
11. MEREKA BOLEH MEMPUNYAI TAHAP KEPINTARAN YANG TINGGI
Tidak salah para guru dan ibu bapa berkongsi berita-berita baik dengan kanak-kanak disleksia tentang IQ/kepintaran mereka. Para guru dan ibu bapa hendaklah sentiasa memberi inspirasi kepada mereka tentang kejayaan individu-individu disleksia seperti Thomas Edison, Alexander Graham Bell, Henry Ford, Jay Leno, Whoopi Goldberg, Tom Cruise, Muhammad Ali, Steve Jobs, Tommy Hilfiger, Picasso and Richard Branson. Pendek kata, tiada satu bidang pun yang individu disleksia tidak boleh berjaya.
12. MEREKA PERLUKAN TEKNOLOGI
Di negara-negara maju, terdapat banyak aplikasi dan perisian yang disyorkan oleh ahli-ahli professional dalam bidang psiko-pendidikan dan perubatan. Di antaranya ialah aplikasi yang dapat menukarkan teks kepada audio, program pemprosesan perkataan arahan-suara dan permainan yang membina kemahiran fonetik. Amatlah besar manfaatnya jika pihak KPM/sekolah dapat memahami keperluan & kepentingan teknologi-teknologi ini dan menyediakannya untuk membantu murid/kanak-kanak disleksia.
13. MEREKA KELETIHAN DENGAN BUTIRAN BACAAN YANG PADAT
Ini merujuk kepada bacaan dan helaian kerja matematik yang kelihatan ‘serabut’. Membesarkan cetakan/paparan dan menggunakan font yang sesuai sangat membantu murid disleksia dalam memproses maklumat yang dibaca. Mereka juga memerlukan masa rehat yang lebih kerap. Berbanding murid-murid normal yang boleh memberi tumpuan kepada aktiviti yang melibatkan pembacaan dan penulisan serta dapat menyiapkan tugasan dengan banyak dalam masa 20-30 minit, murid disleksia akan menyiapkan tugasan kurang daripada mereka dan perlukan rehat selepas 10 minit memberi tumpuan. Lebih daripada itu, mereka biasanya akan mengadu sakit kepala atau pening.
14. MEREKA MELIHAT PERKARA YANG ORANG LAIN TIDAK NAMPAK
Kanak-kanak disleksia akan menyatakan bahawa perkataan-perkataan di helaian yang dilihatnya bergerak-gerak, kelihatan terang dan gelap silih berganti atau kelihatan melompat-lompat. Mudah bagi kita berfikir bahawa mereka mereka-reka cerita tetapi sebenarnya tidak. Adalah penting untuk membenarkan apa yang mereka lihat itu memang ‘benar’ bagi mereka. (tanda sokongan/kebersamaan/empati/inklusi)
15. MEREKA MERUPAKAN “VISUAL THINKER”
Individu disleksia belajar melalui gambar dan pengalaman “hands-on”. Ini adalah salah satu sebab mengapa ramai individu disleksia dapat bekerja dengan baik dalam makmal sains. Mereka juga boleh mengingati dalam bentuk gambar. Sekiranya sesuatu konsep diterangkan secara visual, mereka akan mengingati paparan visual tersebut. Apa yang mereka baca kurang diingati, kecuali terdapat deria-deria lain yang terlibat semasa mereka membaca.
16. DERIA PENDENGARAN MEREKA LUAR BIASA
Barangkali disebabkan keupayaan mereka menggunakan mata dengan baik untuk belajar, deria pendengaran telah menjadi bertambah peka, sama seperti deria pendengaran orang yang buta. Walaubagaimanapun, mereka selalunya sukar untuk menapis semua bunyi di sekeliling mereka dan ini memberi kesan yang amat besar terhadap keupayaan mereka untuk memberi tumpuan. Penggunaan headphone semasa mereka sedang belajar dapat membantu mereka untuk fokus dengan lebih baik.
17. MEREKA TIDAK BOLEH DISAMAKAN ANTARA SATU SAMA LAIN
Kanak-kanak disleksia adalah individu-individu yang tersendiri. Kelemahan-kelemahan mereka datang dalam berbagai bentuk. Ada kanak-kanak disleksia yang menunjukkan simptom-simptom ADHD jenis inattentif atau lebih dikenali sebagai ADD, sedangkan kanak-kanak disleksia lain tiada. Ada yang sangat sukar meluahkan idea (fikiran) dalam bentuk kata-kata, manakala ada yang petah berkata-kata. Ada di antara mereka yang mempunyai keupayaan intelektual yang sederhana, namun ada pula yang sangat pintar atau “gifted”. Ada yang bertingkah laku keterlaluan, tetapi ada juga yang sangat pendiam. Oleh itu, adalah tidak adil untuk menganggap semua kanak-kanak disleksia/ADHD/autisme sama sahaja.
18. MEREKA TERTEKAN DENGAN KELEMAHAN MEREKA
Anda rasa tertekan dengan kelemahan mereka? Mereka lagi tertekan! Ibu bapa dan sesiapa yang bekerja dengan kanak-kanak disleksia harus mempunyai rasa empati. Cuba letakkan diri anda di tempat mereka dan melihat disleksia dari kaca mata mereka yang hidup dengannya. Kanak-kanak ini memerlukan sokongan dan dorongan, bukan kata-kata yang melemahkan/menjatuhkan semangat mereka.
19. OTAK DISLEKSIA KEKAL SEPANJANG HAYAT
Walaupun otak disleksia kekal sepanjang hayat, dengan intervensi tertentu dan toleransi yang baik daripada pihak guru, individu disleksia boleh membina kaedah/strategi tersendiri untuk mengurus kelemahan mereka, memperoleh kelulusan dalam bidang tertentu dan berjaya dalam kerjaya masing-masing.
20. MEREKA BOLEH MENAMBAH NILAI KEPADA SESEBUAH ORGANISASI
Disebabkan mereka cenderung menjadi kreatif dan merupakan “visual thinker”, mereka selalu dapat melihat jalan penyelesaian yang orang lain tidak dapat lihat. Dalam kes-kes sedemikian, mempunyai otak disleksia adalah satu kelebihan.
Kita semua mempunyai kekuatan, kelebihan, kelemahan dan kekurangan yang tersendiri. Kanak-kanak disleksia juga tidak terkecuali. Namun malangnya, proses pembelajaran kita sangat bergantung kepada pembacaan yang mana secara terang-terangan merupakan satu kelemahan kepada mereka. Di zaman teknologi yang progresif ini, segalanya berubah dengan pantas. Kita sudah sampai ke satu titik di mana kita boleh mempelbagaikan kaedah pembelajaran dan meraikan kelainan neurobiologi otak seperti disleksia.
Urus Group Telegram Untuk Sesi Pembelajaran PdPR Anak-anak Lagi Mudah Bila Buat Begini!

Cabaran pembelajaran anak-anak untuk sesi persekolahan tahun ini memang luar biasa cabarannya.
Bahkan kita sebagai ibu ayah juga perlu memberi lebih tumpuan dan kerjasama dalam menjayakan sesi PdPR ( Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah) kepada guru-guru yang mendidik anak-anak kita.
Melancarkan lagi perlaksanaan pembelajaran atas talian, guru-guru sudah mewujudkan group telegram untuk memudahkan info, borang dan sebagainya disampaikan kepada murid-murid dan ibu ayah.
Lantaran itu, bagi mengurus group telegram yang ibu ayah telah join, seorang ibu ini berkongsi ilmu untuk mewujudkan folder di telegram dan sekali gus cukup bermanfaat untuk dipraktikkan.
Nak tahu lanjut, ini perkongsiannya.
Dua hari lagi Kelas online (PdPR) akan bermula. Mak ayah dah sedia?
Cikgu-cikgu pun dah mula buat group TELEGRAM untuk memudahkan sesi pembelajaran.
Kami anak tiga ni memang banyak group sekolah kena join. Mujur telegram ada fungsi FOLDER. Senang nak buat group untuk setiap anak.
Kepada yang belum tahu, Nora tunjukkan caranya. Penerangan ada pada setiap gambar.
Selamat menjadi ‘guru’ buat mak ayah. Harap mak tak jadi hijau.
Step 1
Pastikan telegram kalian sudah di update dalam versi terkini untuk settong FOLDER. Cara hendak up date perlu masuk google apps, update Telegram
Step 2
Klik pada FOLDER untuk ceate folder. FOLDER ibarat kotak besar untuk menyimpan buku. Kalian juga boleh create CHANNEL untuk menyimpan kerja sekolah anak. Channe ibarat buku nota. Boleh simpan gambar, video, file dan lain-lain dari dalam group yang kita sertai.
Step 3
Klik Creat New Folder. Maksimum 10 folder dibenarkan. Setiap folder letak nama atau apa-apa yang mak ayah mahu.
Step 4
Klik ADD CHATS untuk group sekolah yang mak ayah dah join mengikut
ketegori folder yang dicipta tadi.
NOTA PASTIKAN NAMA FOLDER TIDAK TERLALU PANJANG MELEBIHI 12 HURUF (karang tak boleh nak SAVE)
Step 5
Group atau chats yang sudah dimasukkan didalam folder akan kelihatan seperti ini.
Senang mak ayak nak carik group anak
yang mana satu. Tak perlu nak scroll
semua chats. Kurang sikit pening kepala tu
Nota kecil :
Harap semua guru yang masih menggunakan wasup menukarkan kepada group Telegram. Ia lebih mudah diurus dan lebih efficient.
Sumber : Nora’s Noraziyan