Guru akan berbuat apa sahaja untuk anak didiknya. Dan bukan mudah menjadi seorang guru yang terbaik. Kepuasan apabila anak-anak didikannya berjaya.
Perkongsian oleh cikgu matematik iniMohd Fadli Salleh begitu inspirasi yang berkongsi cerita mengenai kisah seorang guru yang sanggup membantu muridnya sehingga berjaya. Sungguh meruntun jiwa kisah guru berketurunan cina ini sehingga melayakkan mendapat anugerah guru inspirasi.
Malam ini aku nak bercerita tentang seorang penerima Anugerah Guru Inspirasi McDonald’s 2019 iaitu Akena Ling atau Cikgu Nam.
Cikgu Nam ini seorang guru sekolah rendah. Beliau seorang guru yang mempunyai jiwa dan semangat guru sejati.
Cikgu Nam selalu bangkit dan fight untuk murid-muridnya. Apa sahaja demi kepentingan murid, dia bangkit dan mempertahankan.
Pernah beliau mempertahankan murid-murid yang tidak mampu membayar yuran disebabkan kemiskinan sehingga pentadbir memanggil beliau dan berkata,
“You walau bagus mengajar, you tetap bukan cikgu yang bagus jika tidak pandai kutip duit dari murid-murid.”
Ads
Disebabkan selalu fight untuk murid, Cikgu Nam sehingga hari ini belum dianugerahkan APC. Markahnya prestasinya sedang-sedang saja saban tahun.
Namun beliau tidak kisah itu semua, asalkan beliau mengajar dengan ikhlas dan murid beliau berjaya itu merupakan kepuasan yang tidak terhingga padanya.
Kehebatan Cikgu Nam mengajar tidak boleh dipertikaikan lagi. Murid-murid bawah tunjuk ajar beliau tidak pernah seorang pun gagal dalam mata pelajaran Matematik.
Wahhh, memang sangat memberi inspirasi pada aku sebagai guru Matematik juga.
Bahkan, masa kami bersama Miss Nam ajar aku beberapa teknik untuk beri murid mudah faham tentang sifir dan juga bahagi, salah satu ‘jantung’ utama dalam Matematik.
Ads
Dan apa yang melayakkan beliau memenangi Anugerah Guru Inspirasi McDonald’s kali ini?
Beliau dicalonkan oleh bekas muridnya yang kini berjaya menjadi pegawai bank.
Muridnya ini asalnya malas belajar dan dari keluarga miskin.
Suatu hari muridnya kemalangan dan patah kaki. Rumah murid ini ditingkat tiga. Jadi dia tidak ke sekolah selama dua bulan.
Apa yang Cikgu Nam buat?
Setiap hari Cikgu Nam ke rumah murid ini untuk mengajar semua subjek. Ya, beliau ajar semua subjek sepanjang dua bulan itu.
Sebaik murid ini sihat, beliau hadiahkan murid ini sebuah basikal untuk murid ini ke sekolah.
Ads
Dengan jasa dan pengorbanan Cikgu Nam, muridnya bertekad untuk belajar bersungguh-sungguh sehingga berjaya.
Dan hari ini, murid yang dulunya nakal, malas, miskin dan tiada siapa sangka boleh berjaya menjadi seorang pegawai bank yang bagus.
Terima kasih kepada McDonald’s Malaysia yang mewujudkan anugerah seperti ini.
Anugerah yang membolehkan sesiapa sahaja dicalonkan tanpa prejudis. Pencalonan ikhlas dari hati mereka yang melihat dan merasai sendiri pengorbanan dan jasa seorang guru.
Anugerah seperti ini memberi peluang kepada guru-guru yang selama ini banyak berkorban masa, tenaga dan wang ringgit namun tidak dipandang oleh orang atasan.
Ianya satu anugerah besar. Ia lebih dari sekadar trofi dan sejumlah wang ringgit. Ia adalah penghormatan.
Ya, ia penghormatan terbesar buat insan yang bernama guru.
– Kisah inspirasi kawan-kawan yang hebat –
Mencari bahagia bersama KELUARGA? Download dan baca sekarang di seeNI.
Risaukan apabila anak tidak membuang air besar beberapa hari atau dikenali sebagai sembelit. Jika dibiarkan ia mungkin merujuk kepada masalah sistem pencernaan. Malah sembelit boleh menjejaskan proses tumbesaran kanak-kanaktermasuk bayi.
Jadi ibu ayah kena tahu cara untuk mengelak masalah ini. Melalui maklumat yang diperolehi, menurut Dr. Syahrul Bariah Abdul Hamid, Ketua Pusat Pengajian Pemakanan & Dietetik,Fakulti Sains Kesihatan, Uitm Puncak Alam mengenai pemakanan yang betul mengelak masalah sembelit dikalangan kanak-kanak.
Sembelit kerap terjadi di kalangan kanak-kanak dan atas sebab itu, ia juga sering dipandang ringan oleh sesetengah ibu bapa. Mereka mengandaikan ia adalah perkara biasa yang berlaku semasa proses tumbesaran, terutama apabila bayi diperkenalkan dengan makanan pejal ketika berusia 6 bulan.
Menurut definisi, sembelit berlaku apabila seorang kanak-kanak membuang air besar kurang daripada tiga kali seminggu, mengalami kesukaran semasa proses itu atau najis adalah keras, kering dan bersaiz agak besar daripada kebiasaan dan kanak-kanak mengadu sakit semasa membuang air besar.
PUNCA SEMBELIT
Sembelit terjadi apabila najis atau bahan buangan bergerak perlahan di dalam usus yang menyebabkan najis menjadi kering dan keras.
Banyak faktor boleh menyumbang kepada sembelit di kalangan kanak-kanak, termasuk:
1.Perubahan pada diet
Pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan serta air yg tidak mencukupi pada diet kanak-kanak boleh menyebabkan sembelit (Fujitani et al., 2018). Selain daripada itu, ia juga kerap terjadi pada bayi yang baru diperkenalkan kepada makanan pejal disebabkan perubahan diet cecair (susu ibu/formula) kepada makanan pejal.
2.Alahan kepada susu lembu
Alergi kepada susu lembu dan produk tenusu serta pengambilan yang berlebihan juga boleh menyebabkan sembelit.
3.Sejarah keluarga
Kebarangkalian berlakunya sembelit pada kanak-kanak yang mempunyai ahli keluarga yang berpengalaman menghidap sembelit adalah tinggi. Ia mungkin disebabkan oleh genetic dan tinggal dalam persekitaran yang sama
4.Kegemukan atau berlebihan berat badan
Beberapa kajian mendapati sembelit kerap terjadi pada kanak-kanak yang berlebihan berat badan dan kegemukan berbanding usia. Ini kerana, pengambilan harian mereka adalah kebanyakannya tinggi lemak, kurang serat dan air serta terhad aktiviti fizikal.
5.Menahan atau mengabaikan rasa ingin buang air besar kerana sibuk bermain, takut ke tandas atau tidak selesa menggunakan tandas awam apabila di luar.Kesakitan yang dialami semasa buang air besar menyumbang kepada trauma dan menyebabkan kanak-kanak akan menahan diri daripada membuang
6.Masalah latihan tandas pada usia muda
Sekiranya anak-anak diberikan latihan tandas pada usia muda dan tidak bersedia, ia boleh mendorong kanak-kanak untuk menahan buang air besar dan menyebabkan sembelit.
7.Perubahan pada rutin harian
Sebagai contoh, cuaca, tempat dan stress akan mendorong kepada sembelit.
8.Pengambilan ubat atau suplemen
Sesetengah jenis ubat dan supplemen boleh menyebabkan berlakunya sembelit.
9.Masalah kesihatan
Sembelit di kalangan kanak-kanak disebabkan masalah kesihatan atau penyakit jarang berlaku, tetapi ia merupakan petunjuk kepada abnormaliti pada anatomi, metabolic atau system pencernaan atau disebabkan penyakit yang lain.
BAGAIMANA MENGATASI DAN MERAWAT SEMBELIT?
1.Tingkatkan pengambilan air
Minum air masak atau cecair yang lain dapat membantu najis melalui usus dengan mudah. Jumlah air yang diperlukan setiap kanak-kanaka dalah berbeza mengikut umur dan berat badan. Tetapi, kebiasaannya, kanak-kanak memerlukan 3 ke 4 gelas air masak setiap hari. Bagi bayi yang berumur 6 bulan ke atas dan mula diperkenalkan dengan makanan pejal, cuba tawarkan sedikit jus prun sekiranya menghadapi sembelit. Manakala, bagi kanak-kanak yang sudah mula berjalan dan berlari, pengambilan air perlu ditingkatkan sesuai dengan pertambahan usia dan aktiviti fizikal mereka.
2.Hidangkan makanan yang berserat tinggi
Makanan serat tinggi seperti sayur-sayuran, buah-buahan seperti jambu batu, prun dan epal dan roti mil penuh boleh membantu mengelakkan sembelit (Stewart & Schroeder, 2013). Serat tidak boleh dicerna, tetapi ia membantu dalam memudahkan pencernaan makanan sehingga ke penyahtinjaan. Manakala, makanan yang tinggi lemak, gula dan berkanji menyebabkan pergerakan usus lebih lambat dan berkecenderungan mengalami sembelit (Fujitani et al., 2018).
3.Pengambilan jus buah-buahan
Jus buah-buahan dapat membantu mengatasi sembelit, sebagai contoh buah prun, epal atau pir. Kanak-kanak berumur setahun dan ke atas digalakkan minum jus buah sebanyak 120 ml – 180 ml sehari, manakala bagi bayi berumur 6 bulan ke setahun, tidak melebihi 120 ml sehari.
4.Aktiviti fizikal yang mencukupi
Aktiviti fizikal membantu dalam memudahkan pergerakan usus, jadi, ibubapa perlu menggalakkan anak-anak untuk beriadah seperti berbasikal, berlari di taman dan sebagainya.
5.Jadual makan yang tetap
Jadual makan yang tetap setiap hari dapat membantu kanak-kanak membentuk rutin amalan buang air besar
6.Pengubahsuaian pada diet
Bagi bayi yang baru diperkenalkan makanan pejal ketika berusia 6 bulan. Ibubapa perlu bijak membuat pengubahsuaian terhadap diet si bayi agar bersesuaian dengan umur dan kemahirannya. Perhatikan keadaan najis kanak-kanak dalam tempoh beberapa hari selepas diperkenalkan dengan makanan tertentu. Ibubapa perlu sentiasa peka dengan perubahan najis anak dan perubahan diet mereka. Sekiranya bayi tidak membuang air besar 2 ke 4 hari, lebihkan pengambilan air atau buah dalam diet mereka.
Mencari bahagia bersama KELUARGA? Download dan baca sekarang di seeNI.
Jom turut serta bersama e-keluargagader Bonding Day #dirumahaje secara virtual! Bukan sahaja dapat eratkan hubungan dengan keluarga tersayang, tapi boleh lakukan aktiviti yang menceriakan bersama-sama. Hadiah menarik menanti anda sekeluarga!
Yuran hanya RM20.00 sahaja terhad untuk 30 famili sahaja. Satu famili 2 dewasa 2 kanak-kanak. Jadi, tunggu apa lagi? Jom daftar segera di sini: http://www.wasap.my/60169647520
Tentunya sesiapa pun boleh panik jika duit di dalam bank tiba-tiba menyusut di sebabkan berlakunya transaksi luar biasa. Kejadian ini berlaku pada beberapa pelanggan bank di tanah air dan laporan insiden tersebut telah dikongsikan di portal Malaysia Kini.
Memetik berita tersebut, dikatakan ada beberapa orang pelanggan Maybank mengalami insiden pelik minggu lepas apabila kad bank mereka dikenakan caj dalam beberapa siri transaksi, yang didakwa tidak mendapat kebenaran, menyebabkan mereka percaya butiran kad itu telah dikompromi.
Pelanggan Maybak Dakwa Duit Dalam Bank Hilang
Insiden itu menyaksikan sejumlah kecil wang ditolak daripada akaun bank mereka melalui pelbagai transaksi.
Malaysiakini mendapati sekurang-kurangnya lima kes setakat ini, termasuk mereka yang menceritakan pengalaman secara terus kepada portal berita ini.
Bagaimanapun dipercayai jumlah pelanggan yang menghadapi masalah serupa mungkin lebih ramai.
Salah seorang mangsa yang bercakap kepada Malaysiakini dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan berkata, dia hanya menyedari transaksi luar biasa berlaku apabila menyemak akaun banknya pada 23 Okt lalu.
“Saya menyedari kad debit Maybank saya telah dicaj melebihi RM70, dibayar ke akaun lain dalam 19 transaksi debit jualan berasingan. Setiap transaksi sebanyak RM3.90 dicaj ke kad saya.
“Saya segera menghubungi talian penipuan dan diberitahu bahawa semua transaksi telah dibayar untuk membeli akses kepada beberapa permainan dalam talian. Saya meminta pihak bank membatalkan kad saya serta-merta dan menghantar e-mel laporan pertikaian kepada Maybank,” kata mangsa.
Dia membuat laporan polis selepas itu dan Maybank bersetuju untuk memberikannya kad baru, tambahnya.
“Pegawai penyiasat polis dari Jabatan Siasatan Jenayah Komersial menghubungi saya. Dia cakap kes macam ni perkara biasa, dan polis pun tak boleh buat apa-apa.
“(Pegawai itu kata) dalam apa jua keadaan, wang itu biasanya akan dikembalikan selepas unit penipuan bank selesaikan siasatan, tapi ini akan ambil masa,” kata mangsa.
Seorang lagi pemegang akaun Maybank berkata dia mengetahui ada ramai lagi pengguna yang menghadapi pengalaman serupa pada hujung minggu.
“Teknologi seperti ini sepatutnya menjadikan hidup kita lebih mudah, tetapi entah bagaimana ia jadi sebaliknya,” katanya.
Mangsa berkata, bank hanya memberitahunya perkara itu sedang dalam siasatan dan dia masih belum mendapatkan wangnya semula sehingga kini.
Mangsa kedua yang juga enggan dikenali berkata dia segera menghubungi Maybank selepas rentetan pemberitahuan transaksi pelik muncul pada telefonnya pada 19 Okt.
“Saya sedang menonton televisyen di rumah apabila notifikasi mula masuk ke telefon saya. Potongan itu berlaku setiap saat sehingga akaun saya telah dikurangkan kepada RM1.
“Apabila saya melihat pemberitahuan itu, saya terus menghubungi talian penipuan bank,” katanya kepada Malaysiakini.
Katanya lagi transaksi itu masih berlaku apabila dia mengadu kepada Maybank.
“Saya rasa terdapat kira-kira lima hingga tujuh soalan untuk mengesahkan identiti saya dan pada masa pengesahan selesai, akaun saya telah dipadamkan,” katanya.
Mangsa kedua pula mendakwa dia jarang menggunakan kad debitnya dan sentiasa disimpan di tempat selamat.
Dia juga tidak pernah menggunakan kad itu untuk mana-mana perkhidmatan dalam talian.
“Inilah sebabnya saya hairan bagaimana penjenayah boleh mendapatkan nombor kad dan butiran saya,” katanya.
Dia membuat laporan polis dan aduan kepada Bank Negara. Maybank akhirnya mengkreditkan semula wang itu ke akaunnya semalam.
Dia berkongsi pengalamannya di media sosial mengenai kejadian itu dan apa yang mengejutkannya, beberapa kenalannya juga menghadapi masalah yang sama.
Mangsa kedua meluahkan kekecewaannya terhadap cara Maybank mengendalikan isu itu dan mengatakan adalah tidak bertanggungjawab apabila bank itu tidak memberitahu pelanggan mengenai perkara itu.
“Mereka patut sekurang-kurangnya beritahu pelanggan bahawa ini sedang berlaku atau sekurang-kurangnya beri amaran kepada orang ramai agar melihat had transaksi dan menghentikannya.
“Saya rasa ia sangat tidak bertanggungjawab di pihak Maybank dan mungkin lebih ramai orang terkena.
“Sekurang-kurangnya yang boleh mereka lakukan ialah beri amaran kepada pelanggan,” katanya.
Kesemua kes yang ditemui oleh Malaysiakini melibatkan caj yang dibuat kepada merchant Google Scott Wolf.
Maybank nafi isu keselamatan
Dalam respons kepada Malaysiakini, Maybank mendakwa bank itu tidak menghadapi sebarang isu keselamatan.
Sebaliknya, pihak bank itu berkata kes berkenaan melibatkan urus niaga e-dagang tanpa kebenaran menggunakan butiran kad pelanggan, dan meminta agar pelanggan berhati-hati menjaga butiran kad mereka.
“Bank ini ingin menyatakan bahawa tiada isu keselamatan yang terjejas berkaitan kad kredit/debit kami.
“Pelanggan dinasihatkan untuk menjaga butiran kad mereka dengan berhati-hati pada setiap masa untuk mengelakkan penggunaan tanpa kebenaran oleh pihak ketiga,” kata Maybank dalam e-mel melalui Jabatan Komunikasinya.
Bank itu juga menggesa pemegang kad yang mengesan transaksi luar biasa untuk segera menghubungi talian khidmat pelanggan Maybank di 1300-88-6688 atau merujuk kepada nombor di belakang kad mereka untuk membuat aduan.
“Ini akan membolehkan bank untuk segera menangani sebarang transaksi yang mencurigakan dan mengatur pembayaran balik yang perlu jika pemegang kad telah menjadi mangsa kepada sebarang aktiviti penipuan atau tanpa kebenaran.
“Dalam kes di mana urus niaga tanpa kebenaran itu berlaku tanpa kebenaran pemegang kad, mereka boleh mempertikaikan urus niaga itu dan bayaran balik akan dibuat jika urus niaga itu didapati tidak dibenarkan setelah disiasat,” katanya.
Ketika ditanya berapa banyak aduan serupa yang diterima daripada pelanggan setakat ini, jurucakap Maybank berkata mereka tidak melihat sebarang peningkatan dalam kes penipuan kad yang dilaporkan oleh pelanggan.
Bank Negara beri jaminan isu akan ditangani
Bank Negara memberi jaminan kepada orang ramai bahawa semua bank berlesen dikehendaki menggunakan sistem kawalan dan perlindungan yang sewajarnya untuk memastikan keselamatan operasi perbankan.
“Sehubungan itu, Bank Negara akan memastikan insiden ini ditangani dengan segera dan saksama,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Mekanisme yang diperlukan oleh bank termasuk pengesahan untuk semua transaksi dan pengeluaran, katanya.
Bank pusat itu menambah ia mungkin mengambil tindakan penyeliaan dan penguatkuasaan tambahan dan berkata orang ramai boleh menghubungi Telelink BNM untuk maklumat dan bantuan di talian 1300-88-5465 pada waktu bekerja pada hari bekerja.
Orang ramai juga boleh mengemukakan pertanyaan atau aduan secara dalam talian atau mendapatkan rundingan secara bersemuka mulai 1 Nov di pejabat BNMLink di Jalan Dato Onn, Kuala Lumpur dengan membuat tempahan temu janji menggunakan pautan yang sama.
Selain itu anda juga boleh lakukan apa yang disarankan oleh Peguam Messrs. Azimah & Co di media sosial yang boleh dijadikan panduan untuk semua jika berdepan dengan masalah duit hilang di dalam akaun.
Ini perkongsiannya.
BUNTU DUIT HILANG DALAM AKAUN BANK ANDA? INI LANGKAH YANG ANDA BOLEH LAKUKAN..
1) HUBUNGI TALIAN HOTLINE BANK ANDA UNTUK
MEMBUAT SEKATAN KE ATAS AKAUN ANDA.
– maklumkan kepada pihak bank anda mengesyaki
pihak lain melakukan transaksi tanpa kebenaran anda.
2) KUMPUL BUKTI
i – Mesej pengeluaran/pemindahan yang diterima
daripada pihak bank ke telefon anda.
ii – Screenshot online transaction daripada website bank
anda (sekiranya anda mempunyai akaun utk online
transaction.). Jika tidak, boleh minta salinan transaksi
di kaunter bank.
2) REPOT POLIS
– Buat report polis di balai polis berhampiran mengenai
pengeluaran/ pemindahan duit yang berlaku.
3) PERGI KE CAWANGAN BANK TEMPAT ANDA BUKA AKAUN
i – Namun sekiranya jauh dari tempat anda berada
sekarang, anda boleh pergi ke mana-mana cawangan
bank berdekatan. Bawa segala dokumen yang
berkaitan termasuk repot polis.
ii – Maklumkan kepada pihak mereka kejadian yang
berlaku. (Pihak bank akan memaklumkan tempoh
masa untuk mereka melakukan siasatan).
iii – Ambil nombor telefon pegawai bank yang berurusan
dengan anda.
4) ANDA BOLEH TUNGGU SEHINGGA DIHUBUNGI OLEH PIHAK BANK.
ATAU
5) JIKA TIDAK MAHU MENUNGGU LAMA, ANDA BOLEH MENGHANTAR LETTER OF DEMAND (LOD) KEPADA PIHAK BANK
i – Lantik peguam untuk menyediakan LOD bagi
mendapatkan penjelasan tentang transaksi yang
berlaku tanpa pengetahuan anda.
ii – Peguam akan request pihak bank untuk melakukan
siasatan dalam tempoh yang diberikan.
6) Sekiranya penjelasan yang di berikan oleh pihak bank tidak memuaskan, atau anda mendapati wujud faktor kelalaian, atau kemungkinan data privasi anda dicerobohi, anda boleh mengambil tindakan lanjut dengan MEMFAILKAN SAMAN.
Kos untuk menyediakan LOD tidak seperti kos memfailkan saman. Ia jauh lebuh murah dan merupakan langkah yang cepat jika anda ingin mendesak bank meneliti apa yang berlaku pada akaun bank anda dengan kadar segera. Namun perlu diingat, langkah ini hanyalah membantu mempercepatkan proses siasatan. Ini bukanlah suatu jaminan bahawa duit anda akan dipulangkan!
Setelah maklum balas diperolehi dari pihak bank, sekiranya anda masih tidak berpuas hati dengan jawapan yang diberikan pihak bank, anda boleh mendapatkan nasihat daripada peguam anda untuk langkah seterusnya.
Dalam rumah tangga, hubungan suami isteri bukan sekadar berkongsi kehidupan, tetapi juga memahami keperluan masing-masing termasuk keperluan seksual.Walaupun ia sering dianggap isu peribadi, hakikatnya...