Sesekali makan lauk simple pun boleh bertambah makan nasi. Tak semestinya mesti ada kuah. Cuma untuk nak sedapkan lagi makanan tu letak sekali dengan kicap, sambal belacan atau ulam lagi berselera.

Bagi ibu bapa, pilihan ikan antara yang boleh membuka selera berbanding menu ayam. Mungkin anak-anak kalau ikan mereka akan memilih sikit kerana alasannya banyak tulang. Tapi mungkin resipi ikan ini anak akan suka kerana menggunakan ikan bersaiz besar dan tak banyak tulang.

Mungkin dah buat sekali, menu ikan rebus style Kelantan & Thailand ini akan jadi kesukaan satu keluarga. Tak percaya cubalah buat nanti.

Perkongsian resipi dari Dapur Kak Wan ini boleh anda cuba dan pastinya boleh makan bertambah nasi.

Ikan Rebus Style Kelantan & Thailand

Sedap juga ye ikan rebus style kelantan, Thailand ni. Pastu Kak Wan goreng, makan nasi cicah budu.. Tak jadi diet. Makan yang rebus ambik kuah dia pun sedap.

Resepi untuk seekor ikan aye hitam @ ikan tongkol siaz sedang.

IKLAN

Mula-mula letak bahan seperti:

1) 4 batang serai ketuk-ketuk

2) Nisan atau gula melaka sedikit patah-patahkan.

3) Daun limau purut 6 helai carik2kan.

4) Bawang Putih 6 ulas di ketuk.

5) Asam keping 8 keping

6) Garam kasar 1/2 sudu besar

7) Lepas tu susun ikan aye dalam periuk.

8) Letak cili api

9) Masukkan air paras2 ikan je.

10) Rebus dalam periuk tutup ye periuk. Agak-agak dah sebati ikan pun dah masak. Tadaaa siap.

Ikan boleh goreng @ di makan rebus begitu saja.

Selain ikan aye, ikan selayang atau sardin yang saiz besar pun boleh. Selamat Mencuba uolls.

Sumber: Dapur Kak Wan via MAHN