Bagi penggemar laksa, pastinya tahu bahawa kesedapan hidangan laksa itu sebenarnya terletak pada rasa kuah ikannya yang pekat. Jika sempurna rasa kuahnya maka  pasti akan dihirup hingga licin. Dan itu menandakan laksa tersebut memang terbaik!

Pun begitu, tahukan anda sebenarnya ada rahsia bagaimana untuk mendapatkan ramuan kuah yang pekat dan enak itu. Ini sebagaimana yang dikongsikan oleh Niezam Abdullah di mana ramuan kuah laksanya menggunakan gabungan 4 jenis ikan iaitu Ikan Sardin, Ikan Kembung, Ikan Tongkol dan Ikan Bilis.

Nak tahu lanjut jom baca artikel penuh di bawah ini.


Untuk makluman… saya hanya akan buat laksa tiga kali saja dalam setahun iaitu pada Aidilfitri, Aidiladha dan juga open house di opis (itu pun kalau takde orang lain naik buat).

Selain daripada tiga masa berkenaan… minta maaflah ya… takde masa nak siang ikan…

Antara selebriti yang pernah mencuba laksa saya ialah Azza Elite, Azza Rima Diana Danielle, Maya (Matahari), Haiza, Shamsul Ghau-Ghau, pengarah drama Shuhaimi Lua, Shuhaimi Lua Abdullah Nadia Mustafar, Hairi Safwan dan beberapa lagi… Lupa dahhhh!!!

Tidak ketinggalan rakan-rakan wartawan dan juga sahabat-handai lain.

Cara menyediakan kuah laksa yang lazat dan tetamu akan hirup kuah adalah seperti berikut.

(Resipi ini untuk 20 orang makan tapi Syawal baru ni saya buat untuk 150 tetamu).

Bahan-bahan:

Ikan Sardin (bukan dlm tin tu) – 1 kg
Ikan kembung – 1 kg
Ikan tongkol – 2 ekor cukup
Ikan bilis – 200 gram
Belacan – dalam 2 cm (lebih lagi sedap… huhu)
Cili kering – dalam dua genggam cukup

Bahan-bahan hiasan – bawang besar, cili api, daun salad – ikut suka hati.
Laksa – Jenama Laksa Penang (Giant ada jual) atau Laksa Mak Siti – Laksanya halus-halus dan mudah direbus.

IKLAN

Cara membuatnya.

1. Bersihkan ikan. Buang perut dan insang segala… basuh dengan air asam jawa untuk hilang hanyir.

2. Rebuskan ikan dalam periuk. Campurkan dalam 20 keping asam keping. Biar air rebusan menggelegak dalam 10 minit dan kemudian cedok ikan dengan penapis dan asingkan. Air rebusan tadi ditapis dan dimasukkan semula dalam periuk (takut ada sisa tulang)

3. Perisi ikan tadi dan asingkan antara isi dan tulang.

4. Kisar semua isi ikan sehingga hancur dan tuang dalam periuk yang terdapat air rebusan tadi.

5. Kisar juga tulang-tulang ikan dan kemudian tapis. Basuh tulang tadi sehingga putih dan air-air tulang tadi yang sudah ditapis dituang dalam periuk. Tulang kemudian buang dalam tong sampah.

6. Cili kering (guna cili yang kerinting-kerinting tu tak pedas sangat) yang digunting halus direndam dalam air panas. Kemudian setelah ia lembik, kisar bersama 3 labu bawang besar. Masukkan sedikit belacan.

7. Sediakan kuali dan panaskan minyak dalam 3 sudu besar. Apabila minyak panas… tumiskan bahan nombor 6 tadi sehingga pecah minyak dan naik bau. Tujuannya agar cili tadi masak dengan sempurna dan tak sakit perut. Minyak jgn banyak tau. Nanti kuah berminyak. Dalam dua atau tiga sudu besar je.

8. Tuang cili yang ditumis tadi dalam periuk berisi kuah ikan yang sudah diproses.

9. Ikan bilis direndam dalam air panas, toskan dan kisar. Kemudian masukkan dalam periuk (untuk hasilkan rasa lemak dan manis kuah. Tak payah guna penambah perisa)

9. Apabila kuah dah mendidih, masukkan 2 kuntum bunga kantan dan daum kesum.

10. Masukkan juga 4 sudu teh (sudu kecil) gula pasir dan garam secukup rasa. (Gula jangan terlebih tauuu…)

11. Kuah akan menjadi pekat dan boleh tambah sedikit air lagi. Biarkan ia mendidih, menggelegak… akhirnya kuah dah siap…

12. Laksa yang direbus… disejat. TAPI AWASSSS… JANGAN CURAH AIR SEJUK ATAS LAKSA YANG DIREBUS TADI kerana laksa akan belendir dan cepat basi. Bila kita nak makan laksa, belum sempat masuk mulut laksa dah jatuh dalam mangkuk. Ni semua disebabkan laksa dibasuh selepas ia direbus.

13. Hiaskan daun salad, timun dan bawang dalam laksa dan ia sedia dimakan…

Harap-harap resipi ini dapat membantu menghasilkan laksa kuah sedappp naaa…

sumber : Niezam Abdullah