Bukan calang-calang ibu bapa terpilih untuk menguruskan anak autisme. Pastinya ada cabaran kala menguruskan anak autisme. Bagaimana perkongsian yang dipaparkan oleh ibu ini, Puan Ummi Aisyah melalui disebuah grup sosial.
*Awal tahun persekolahan*
byk parents berhujah share pengalaman tak kurang juga yg minta pandangan dlm group berkenaan Anak yg tidak dpt mengikuti alam persekolahan di aliran perdana..
*Wahai ayah&ibu jgnlah bersedih*
atas kelebihan/kelainan anak yg dianugerahkan Allah..untuk pengetahuan semua..
Sy guru kpd murid aliran perdana & sy ibu kpd anak oku(pembelajaran)..
*Anak sy dilahirkan pramatang*
27wks4dys with 950g.. 60hari di NICU 52 hari dgn bantuan pernafasan.. berjalan tatkala umur 18 bulan.. sehingga kini belum boleh bercakap.
*Follow up pakar Pediatric HRPB*
Ape yg berlaku..setiap ujian yg dilakukan oleh doc menunjukkan Anak ada ciri² autism sejak berumur 2 tahun.. sy hanya ambil masa setahun Sahaja utk melihat perkembangan Anak..masuk tahun ke 3 sy mohon pakar diagnosed Anak sy sedangkan doc masih memberi masa atas sebab prematured..Sy bertegas dgn keputusan utk doc terus diagnosed kan Anak sy… Sbb ape??
Sebab sy
– xnak Anak sy rasa rendah diri ketika berada dikalangan anak² yg ternyata lebih baik drnya
-sy x sanggup melihat Anak sy tepaksa bertarung dgn org yg tidak layak utknya
-sy xnk menyusahkan guru yg akan stress utk melayan Anak sy
– sy tau anak sy x mampu ikut Apa yg tersenarai dlm. Aliran perdana..
Setelah doc diagnosed sy terus ke JKM mohon kad oku seterusnya sy ke PPD jumpa Pegawai Unit pendidikan khas. Mohon pra sekolah pendidikan khas ketika umur nya 4 tahun.. Alhamdullilah.anak sy diterima ke pra ppki ketika umur 5 tahun..murid paling muda dlm kelas.
Apa yg sy ingin kongsikan ialah
*Ibu lebih memahami kemampuan Anak jgn takbur dgn diri demi menutup kekurangan Anak pd pandangan org*
*Sbg ibu tunjulkan kelemahan itu melalui kelebihan yg dia ada*
*Jgn sesekali merendahkan kemampuan Anak Dan rasa down bila doc diagnosed ank..