Menyambut hari raya korban bermakna ada yang melakukan amalan korban untuk disedekahkan kepada golongan yang memerlukan.
Namun yang menjadi persoalan adalah mengenai daging korban yang dibawa ke tempat lain.
Ikuti lanjut perjelasan oleh ustaz Dr. Syed Shahridzan Syed Mohamed Ben-Agil.
HUKUM PINDAH DAGING KORBAN
SOALAN:
salam ustaz.betul ke daging korban tak boleh bawa keluar dari negeri korban?contoh sy korban di melaka,nak bawa balik daging korban ke selangor
JAWAPAN:
1) Menurut ulama mazhab Syafi’i, tidak semua daging korban haram dipindahkan dari kawasan seseorang itu bermukim. Yang dimaksudkan daging yang haram dipindahkan adalah bahagian daging yang wajib disedekahkan kepada fakir atau miskin. Perkara ini dijelaskan oleh Sheikh Syato al-Bakri di dalam karyanya Iʿānat al-Ṭālibīn:
ويمتنع نقلها أي الأضحية مطلقا سواء المندوبة والواجبة والمراد من المندوبة: حرمة نقل ما يجب التصدق به منها
Maksudnya: Dilarang memindahkannya, iaitu daging korban sama sekali sama ada korban sunat atau wajib, dan maksud korban yang sunat ialah haram memindahkan daging yang wajib disedekahkan daripadanya.
2) Menurut mazhab Syafi’I juga, wajib disedekah daging korban sunat yang mentah walaupun sedikit kepada fakir atau miskin, iaitu si pengorban tidak boleh makan atau ambil kesemuanya. Jika tidak ibadat korban dianggap tidak sah dan hanya menjadi sedekah biasa sahaja. Hal ini dinyatakan di dalam kitab Mughni al-Muhtaj:
وَالأَصَحُّ وُجُوبُ التَصّدُّقِ بِبَعْضِهَا وَلَوْ جُزْءًا يَسِيرًا مِن لَحْمِهَا بِحَيْثُ يَنْطَلِقُ عَلَيْه الإِسْم عَلَى الفُقَرَاءِ
Maksudnya: Menurut pendapat yang muktamad, wajib sedekah sebahagiannya(daging korban) walaupun dengan bahagian yang sedikit daripada dagingnya yang mana ia boleh dianggap sebagai penamaan sedekah kepada fakir miskin.
3) Kadar yang wajib disedekahkan ialah menurut kadar yang sesuai dan masuk akal walaupun untuk seorang yang miskin sekalipun, sebagai contoh sedekah setengah kilogram daging kepadanya. Sebahagian ulama mazhab Syafi’i meletakkan piawaian kadar daging yang wajib disedekahkan ialah kadar yang boleh mengenyangkan seorang fakir miskin.
4) Daging korban yang haram dipindahkan di sisi mazhab Syafi’I berdasarkan kaedah qias daripada hukum haram memindahkan harta zakat luar dari kawasan mukim. Perkara ini juga ditegaskan di dalam kitab Iʿānat al-Ṭālibīn:
وقضية قوله كالزكاة أنه يحرم النقل من داخل السور إلى خارجه، وعكسه
Maksudnya: Poin kenyataannya(penulis matan) “seperti zakat” bahawa ia(daging korban) haram dipindahkan dari dalam pagar/sempadan (kawasan mukim) ke luar darinya(pagar), dan begitu juga sebaliknya.
5) Kesimpulannya, daging korban wajib atau sunat wajib disedekahkan secara mentah dengan kadar yang minimun kepada fakir miskin sekurang-kurangnya seorang. Kadar wajib sedekah itu mestilah mengikut kadar yang sesuai sebagai sedekah, sebagai contoh setengah kilogram atau satu kati untuk seorang fakir miskin. Manakala daging yang haram dipindahkan daripada kawasan mukim ialah daging yang wajib disedekahkan kepada fakir miskin.
7) Manakala selebihnya, iaitu daging yang diperuntukkan untuk makanan pengorban dan ahli keluarga serta hadiah kepada saudara mara dan sahabat handai (bukan fakir miskin) harus dipindahkan dari kawasan bermukim.
Wallahu A’lam
Sumber: Dr. Syed Shahridzan Syed Mohamed Ben-Agil