Dari awal tahun sampai la sekarang dah bulan 9, pasang target nak kurus! Tapi….. Sampai sekarang tak nampak lagi gayanya.

Pantang nampak makanan sedap sikit, terus lupa niat asal nak kuruskan badan. Hmmmm

Yang mana simpan niat tu, jom laksanakan sekarang! Paling pun tak boleh nak mula secara drastik, ubah la ssedikit demi sedikit dengan ubah habit makan makanan sampingan yang menjadi punca berat naik ke puding chia seed yang sihat dan mudah sahaja cara penyediannya. Jom cuba!

Puding Chia seed ni saya mula belajar makan dalam 3 tahun yang lalu. Diperkenalkan oleh guru saya yang pakar tentang otak, DrRizal Abu Bakar.

Saya suka sebab ia alternatif kudapan sihat. Bolehlah merawat craving saya pada puding manis yang kaya gula putih dan tak berkhasiat huhu.

Bahan-bahan yang diperlukan:

250 ml santan segar
1/4 cawan Chia seed
1/2 sudu kecil esen vanila
1 sudu besar madu

Topping dan penyedap rasa:

Buah-buahan pilihan – mangga/ buah naga/ strawberi/ blueberry/ kiwi
Kekacang – walnut, badam (boleh letak jika suka)

1. Tuang santan di dalam bekas yang boleh ditutup.

IKLAN

2. Campurkan chia seed. Kacau rata. Jangan bagi berketul.

3. Masukkan esen vanilla

4. Perasakan dengan madu. Kacau bagi rata seketika selama 5-10 minit.. Lepas tu kacau semula pastikan chia seed tak berketul. Tekstur akan jadi pekat. Ok dah boleh masuk fridge. Minima sejukkan dalam 3 jam. Nak semalaman pun boleh. Tahan Insya-Allah 3-5 hari simpan dalam peti sejuk. Ini rupa selepas semalaman. Puding agak pekat lepas dikeluarkan.

5. Ambil beberapa sudu masukkan ke dalam cawan. Kalau terus senduk lepas keluar peti sejuk ginilah rupa. Hodoh sikit. Nanti dia cairlah kena air buah.

6. Selang selikan dengan buah-buahan. Buatlah berapa layer pun.

Beginilah rupa kejadian lepas dah penuhkan cawan. Meriah kan?

Hah boleh dah makan. Koreklah chia seed yang tersorok kat bawah tu. Kang buah habis chia seed tinggal

Nota newbie: Chia seed ni tak ada rasa, memang kena campur buah sebagai gandingan untuk rasa yang enak.

Kenapa kalian perlu cuba puding chia seed?

1. Tinggi fiber, protein dan kalsium. Juga tinggi zink, zat besi, fosforus dan magnesium. Tak padan dengan kecik saiznya kan?
2. Kaya lemak baik omega 3. Bayangkan hanya 2 sudu besar chia seed dapat khasiat omega 3 sama dengan 110 gram ikan salmon.
3. Bantu rasa kenyang. Chia seed apabila direndam akan mengembang 10 kali ganda saiz asal. Hah dia punya tahap serap air tu memang terbaik. Itu yang makan rasa kenyang. Bertahan lama.
4. Chia seed ejen semulajadi untuk pekatkan puding. Tak perlu dah nak guna tepung jagung ke telur ke.
5. Senang yakmat nak buat. 5 minit je nak sediakan.
6. Boleh jadikan santapan untuk sarapan atau dessert di waktu petang. Kalau untuk sarapan, buat sebelah malam, esok pagi potong buah dan hidang.

#izwahbraindiet

Kredit: Puan Izwah Saaiddutdin