Selalu kalau sebut pasal buah mangga, dok terbayang sedapnya kalau dapat menyicah! Kalau bukan dengan kuah rojak, paling pun cicah dengan garam pun dah sedap.

Tapi…. kalau dah asyik menyicah pun bosan juga kan? Mau kembung perut makan benda masam je sentiasa! Hehe.

So, dari terbiar buah yang banyak atas pokok, belum lagi yang dah dipetik lagi tu. Apa kata buat aiskrim jeruk mangga resipi dari Syidah Saiful ni. Mudah je caranya! Yang pasti bila nak makan je, buka tepi terus ambil makan. haaa best kan? Jom cuba!

RESIPI AISKRIM JERUK MANGGA

Bahan-bahannya :- 

Mangga
Air
Garam
Gula
Plastik aiskrim

Cara-caranya :-

IKLAN

Step 1: Potong mangga muda, rendam air garam semalaman. Nanti lihat perubahan warna dari kulit warna hijau sampai jadi warna koko githew.

Ni contoh air garam saya buh dalam bekas tertutup camni..buh dalam besen pun boleh..jangan lupa tutup ya..takut masuk si cicak pulak

Step 2: Basuh n toskan lebih kurang sejam dua Bagi air betul-betul tersejat keluar kalau tak nanti jeruk akan jadi lembik, tak rapuh.

Step 3: Bancuh air gula.. (air panas +gula). Air gula tu biar manis 2 kali ganda dari buat air biasa. Kacau sebati dan biar betul-betul sejuk. Kalau tak mangga akan jadi lembik. Kemudian barulah masukkan dalam bekas yang berisi mangga yang ditoskan tadi.

Perap selama 2 hari, rapuh rangup sedap wey! (buh dalam peti ais lagi sedap)

Saya isi dalam bekas air macam ni sebab senang. lepas dua hari, mangga akan naik ketas dan air gula di bawah. Nak buat aiskrim nanti letak je muncung plastik aiskrim kat paip bekas tu.

Step 4:Masukkan buah mangga jeruk, Lepas tu masukkan pula air jeruk ke dalam plastik aiskrim.

Step 5: Dah siap, masukkan semua aiskrim ke dalam freezer. Bila dah keras sedia untuk makan!