Bila ditanya tentang beras yang sering menjadi pilihan utama untuk dimasak antara beras perang, beras biasa, beras siam, beras wangi, beras basmathi dan sebagainya tentu berbeza-beza jawapannya.

Ada yang kata pilihan beras ikut kesesuaian jenis menu nasi yang ingin disajikan, ini bertepatan dengan tekstur dan rasa yang berbeza untuk setiap beras tersebut.

Begitu juga ada yang memilih jenis beras yang ingin dimasak kerana mahukan pemakanan yang lebih sihat.

Namun bagaimana caranya andai dalam satu rumah, perlu dimasak perlbagai jenis beras. Contohnya beras perang untuk ayah yang ada menghidap kencing manis, anak lelaki lebih gemarkan makan nasi dari beras basmathi yang lebih peroi bila dimasak, manakala si ibu lebih berselera makan beras biasa sahaja.

Atas sebab ingin memuaskan selera semua, mana mungkin hari-hari sanggup memasak nasi dua tiga kali. Tentunya akan mengambil masa yang lama.

Tapi tahukah anda, masalah ini boleh selesai bila anda memasak dengan teknik dan trik yang dikongsikan oleh Arwina Mansor ini.

Nak tahu apa caranya itu, jom baca perkongsian ini. Selamat mencuba!

Masak Beras Pelbagai Jenis Dalam Satu Masa

Ada sorang kawan kata… Susahlah nak masak nasi sekarang… Mak nak beras perang. Kami tak suka.. Takkan tiap kali nak masak dua periuk..

IKLAN

Alamak dik.. Senang je.. Kami di rumah dah lama masak nasi kukus.. Senang je… Tiap sorang satu mangkuk… Sedas je masak.. tak sampai sejam… Nasi cantik.. Takde kerak.. Gebu…

Ni saya tunjuk.. Saya masak 3 jenis beras… Beras wangi, beras perang dan beras siam…

Nak senang lagi.. Pakai mangkuk lain2 jenis.. Senang kenal nasi siapa punya… Bunyi ting.. Semua orang dapat makan nasi kegemaran..

Ok.. Sebab ramai pula tanya soalan yg sama… Saya bagitau sini…

Kalau nak nasi macam biasa… Letak beras yang dah dibasuh 3/4 dari mangkuk dan letak air penuh mangkuk… Jadi nasi akan naik ke atas bila dah masak.

Kalau nak nasi tu lembik… Letak beras 1/4 @ 1/2… Buh air penuh.. So nasi akan lembik sikit.. Senang nak lenyeh bagi baby makan…

Nak masak pun tak lama… Dalam 20min-40min.. Bergantung kepada jenis pengukus dan kuantiti.

Tapi saya suka biar je dia kukus lama… Sampai waktu makan.. Panas panas kan sedap

Sumber : Arwina Mansor

Nak macam-macam info? Join channel Telegram keluargagader club

Jangan ketinggalan untuk turut serta di dalam Virtual Himpunan Cita-cita 2020.

Sila daftar di link ni