Berlainan Ibu Dan Ayah, Anak Bukan Mahram Ada Batas Aurat, Tak Boleh Panggil Adik Beradik.

Share

Perkahwinan adalah membentuk sebuah keluarga bahagia. Diserikan lagi kehadiran anak-anak sebagai penyambung keturunan.

Namun apabila berlaku perpisahan, anak-anak tetap mempunyai hubungan pertalian dengan ibu bapa.

Bagaimana pun, ia akan menjadi konflik apabila pasangan yang sudah bercerai dan berkahwin dengan pasangan barunya yang turut mempunyai anak menerusi perkahwinan sebelumnya.

Barangkali ramai yang tak tahu bahawa hubungan anak berlainan bapa ini mempunyai batas aurat dan pembahagian harta yang lain.

Nak tahu lanjut ikuti perkongsian Prof Madya Dr Yasmin Hanani Mohd Safian yang juga merupakan pensyarah Universiti Sains Islam Malaysia.

Pensyarah ini berkongsi bagaimana perkahwinan Engku E Dan Nabila mengenai status anak bukan mahramnya.

________________

Anak Engku E dan anak Nabila bukan mahram ya walaupun Engku E dan Nabila berkahwin. Perkahwinan ibu bapa mereka tidak menjadikan mereka mahram kerana masing-masing berlainan ibu dan bapa.

Pengharaman abadi disebabkan perkahwinan atau persemendaan musaharah ada empat iaitu usul zaujah (emak isteri dan ke atas termasuk line nenek isteri dan ke atas tapi emak saudara isteri bukan mahram kita) Ini berdasarkan ayat Allah;
وأمهات نسائكم

Kedua; zaujah usul (isteri bapa atau isteri datuk tapi bukan isteri bapa saudara atau isteri atuk saudara) Ini berdasarkan ayat لا تنكحوا ما نكح آباؤكم من النساء إلا ما قد سلف

Lagi dua ialah zaujah ibn (isteri anak lelaki) قال تعالى : و حلائل أبنائكم الذين من أصلابكم dan bintu zaujah (anak kepada isteri).

Engku E memang tak boleh berkahwin dengan anak Nabila jika anak dia lelaki. Tetapi anak mereka boleh berkahwin sesama mereka.

Pengharaman sementara pula yang berkaitan dengan perkahwinan ialah isteri orang, mengumpulkan dua isteri dari adik beradik atau anak emak saudara, perempuan dalam eddah, dan perempuan mushrik.

Sekian subjek ahwal syaksiah fiqh munakahat untuk hari ini.

Dan kalau boleh jangan gunakan istilah batal air sembahyang untuk merujuk kepada lelaki mahram atau pun bukan. Mazhab lain pegang laki pempuan tak batal air semayang.

Sumber: Prof Madya Dr Yasmin Hanani Mohd Safiah