Pernah tak masa tengah siang ikan atau bersihkan ayam, kebetulan ada pula tetamu yang datang. Lalu segera kita membasuh tangan dengan sabun tapi tangan masih tetap berbau hanyir. Ini menyebabkan kita akan rasa tidak selesa pula untuk menghulur tangan menyambut salam yang diberi dek kerana tangan masih tetap berbau hanyir.

Jadi apakah petua yang paling cepat untuk menghilangkan kesan hanyir tersebut? Melalui perkongsian info berdasarkan pengalaman Puan Yatie Eimra ini diharap dapat memberi manfaat untuk semua. Ayuh ikuti perkongsiannya.


Petua Hilangkan Bau Hanyir & Rasa Pijar Pada Tangan
Pernah tak masa tengah siang ikan/bersihkan ayam, kebetulan ada tetamu datang.. Walaupun dah basuh tangan dengan sabun, tangan masih tetap berbau hanyir.

Kadang-kadang saya tengah siang ikan, time tu lah anak nak susu bagai.. Tak pun tengah menggunting cili kering, anak poo² pulak.. Kalau setakat pegang cili sikit-sikit, bolehlah lumur minyak pada tangan sebelum pegang cili.

Tapi kalau dah banyak cilinya, tangan tetap terasa pijar. Kalau terkena mata pun dah terasa azabnya, ni kan pula nak sentuh anak kecik. Sebelum ni saya lumur garam je pada tangan untuk hilangkan hanyir & pijar. Tapi kena buat beberapa kali untuk pastikan bau hanyir/rasa pijar tu hilang.

Bagi yang ada anak kecik, pasti pernah alami masalah macam saya ni.. Hari ni saya nak share petua dapur untuk cepat hilangkan bau hanyir & juga rasa pijar. Kalau kat rumah ada ubat gigi yang dah tinggal sikit/dah nak habis tu, jom buat cara ni. Cuma perlukan 2 bahan je..

IKLAN

Bahan-bahan:
Ubat gigi
Garam

Cara-cara
1. Gunting tub ubat gigi, masukkan baki ubat gigi ke dalam bekas (sebaik-baiknya bekas bertutup supaya ubat gigi tak kering).

 

2. Tambahkan garam sehingga adunan menjadi seperti scrub. Kacau sebati. Siap!

Bila nak guna, hanya lumur bancuhan ubat gigi+garam ni. Gosok tapak tangan & biarkan seketika.

Ia juga berkesan menanggalkan warna kunyit/pewarna makanan pada tapak tangan (utk hilangkan warna perlu lumur, gosok & basuh beberapa kali)

Nota Kaki
*biasa saya guna ubat gigi biasa je, ni kebetulan ada baki ubat gigi kayu sugi
*jangan gunakan ubat gigi jenis gel (kurang berkesan)
*kesan hilangkan pijar mungkin berbeza pada individu bergantung pada keserasian. Jika tangan masih terasa pijar, boleh juga sapukan susu pekat/minyak/vaseline/vicks/losyen/toner wajah (jenis beralkohol) pada tangan.

sumber : Yatie Eimra Via MAHN